Asfaltsblommor finns dom?

Jag har så svårt att förstå dom som påstår sig vara asfaltsblommor. Bara ordet!!!!!! Hur som helst så är det upp till var och en vad man mår bra av. Själv så skulle jag inte kunnat leva utan mina långa dagliga skogspromenader. Tystnaden, stillheten, färgerna, formerna. När jag går där, bara jag och hunden. Känns det som om det inte finns något liv utanför. Det är många problem som blivit lösta på dessa stigar, och jag får också väldigt mycket inspiration där.
 
I går gjorde jag ett besök på walldorfskolan. Delar av den pedagogiken tilltalar mig. Som tex. att kreativa egenskaper skall uppmuntras och tas tillvara på. Små barn ska få vara barn och utvecklas i sin egen takt osv.  Man snickrar, odlar, syr, målar och har mycket musik på schemat. Givetvis läser man alla "vanliga" ämnen också, har läxor osv. Men tänk så mycket roligare. Slippa denna "korvstoppning". 

Anledningen till att jag gjorde detta besök var för att jag ville se om det här kunde vara någonting för min Jonatan. Han börjar känna sig väldigt omotiverad i skolan. Med tanke på Jonatans egenskaper och intressen ville jag se efter. Men nej! Av flera anledningar tycker jag inte att det var någonting för Jonatan. 
Men jag tror absolut på det om man låter barnet börja tidigare, för det är de första åren som skiljer sig mest från grundskolans. 
Nej! Lite lagom walldorf skulle nog alla behöva vara tror jag, även asfaltsblommorna.

Det här mötet med walldorf berörde mig, och dessa tre kvinnor föddes till liv! 

image162

" Sigrid " Akrylmålning på bomullsduk. 30-90 cm.

image163

" Signe " Akrylmålning på bomullsduk. 30-90 cm.

image164

" Saga " Akrylmålning på bomullsduk. 30-90 cm.

Kommentarer
Postat av: Elzie

Det är synd att skolan blir så tråkig för en del elever. Kanske är det därför friskolorna är så populära? De kanske tror att det blir bättre där. Jag hoppas din Jonathan kommer tillbaka i rätt spår snart. För sin egen skull om inte annat.
Härliga damer du målat (höll på att skriva ritat!!!).
Ha en skön kväll.
Kram

2007-05-09 @ 18:05:32
Postat av: Anonym

Ja de här damerna känner jag lika bra som mig själv tror jag!
Helt underbara är dom Annelie!
Den här utställningen kommer att bli succé!
Kram å gonatt...
Britta

2007-05-09 @ 21:01:01
Postat av: Anonym

Oj, vilka vackra målningar!

2007-05-10 @ 11:39:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0