Efter regn kommer solsken!

I morse vaknade vi upp till en riktigt ruggig morgon. Regnet hängde tungt över Tjuvholmen, ja hela Nyköping förresten. Kenneth drog iväg tidigt,  jobbar i Linköping den här veckan. Jonatan väckte jag kl. 6.30. Han hoppade upp ur sängen och var på ett strålande humör. Lite frukost, sedan var det dags att packa ihop alla prylar inför Sävöresan. Sävö är en jättefin liten ö som ligger strax norr om Nyköping mot Trosa. Här ska nu hela klassen få "vila" upp sig ett par dagar. Dom har fått valt ett område som de är intresserade av. Fiske, skog & natur, fårskötsel ( skulle jag ha tagit ) m.m. Jonatan valde fiske och packade en STOR ryggsäck med grejer i går kväll. Barnen skulle åka från skolan redan 7.30. Lagom som jag lämnade av Jonatan började det regna.....Typiskt!!!!!
I och för sig tror jag inte att barnen brydde sig för de åkte iväg med ett strålande humör....

Själv åkte jag till statoil och handlade kaffe som var slut, och så köpte jag.........Något som jag nästan dööör när jag tänker på!

Väl hemma, på med kaffet och fram med arbetet på köksbordet..........

image203

Laddad och utrustad!

image204

Älsklingsryggan ska med. Full med fiskeprylar, knivar och grejer. Ryggan är en gammal "Haglöfs", kultigt tycket Jonatan. Han har fått den av morfar, som använde den här ryggsäcken någon gång på 60- talet.

image206

Han var rätt trött i morse Jonis, tänderna glömde han att borsta också. Ovanligt. Fick göra det i bilen.......


Kaffet är klart!

image207

Åh! Vad det här är gott. Kaffe latte och varm bulle....mmmmmm. Frukost a´la Anna Skipper.
Även om jag tycker om att vara ensam så hoppas man ju på att hon ( Britta ) dyker upp på en morronfika.
Så jag.........

image208

Köpte en till dig också! Men du kom ju aldrig så jag fick äta upp den med!!!!!!

image209

Nej det är bara att sätta igång. Projektet lutar åt vasstapet - inte till väggarna utan till disken. Vit, grå, brun, svart skala. Just nu snurrar det runt ett vitmålat skalat träd som kan hänga lite på snedden i taket, eller rent av björkstammar som kan stå i ett hörn som en dunge....... Jag vet inte. Min andra idé är mer stramt svart / vitt, men med olika strukturer, mönster och former. Ja, ja. Jag får väl spåna vidare.........Och ta mig själv till råds om det behövs.......

Solen skiner upp och det skulle kännas skönt med en promenad.....Tindra fattar direkt och börjar springa runt med alla skor......Vi beger oss genom koloniområdet till skogen....

image210

Men vad skådar mitt öga!!!!! Britta , här ska du få för rosenbågar ( hon är nämligen ute efter sådana ). Här kommer det bli rosor vill jag lova...Kan tro att det är dags för bröllop....Hela den här lilla kolonitäppan är helt hysterisk. Full med bråte, trots att jag inte gillar fööööör mycket så tycker jag om den.......

image211

Den är så himla personlig den här lilla lotten....Inte så där görperfekt...Mysig....

image212

Önskar ni kunde se den här rabatten live.....

image213

Stugan är inte så mycket för världen, men det är ju ute där människorna vill vara som skaffar sig en lott. I träden hänger små prismor, ser ut som julpynt. Men det är helt ok......

image214

Tindra och jag går vår vanliga "lilla" runda. Skogen är så limegrön och fräsch, önskar ni kunde höra fåglarnas kvitter...... 

image215

Blåbärsriset är som finast nu. Jättefint att fylla ut buketter med.......

image216

Späda gröna knoppar...

image217

Jag säger bara det! Det här skulle passa som fondvägg. Hos vem som helst? Nej hos dom som är lite galna...

image218

Det söta lilla dasset mitt i skogen.......Måntro om vem ägaren är!

Väl ute ur skogen, och jag går längst gångarna på koloniområdet igen.
En stuga som alltid gör mig glad är den här!

image219

Jag älskar den just för att den har den här rosa färgen. Skulle aldrig komma på tanken att måla mitt eget i denna färg. Men så här i lilleputtelandet, är det jättegulligt.
I det här koloniområdet arbetas det för fullt just nu. Den finns otroligt prydliga och välorganiserade lotter och de finns dom som endast har ett växthus av gammalt spillvike och plast. Det som är bra är att man gör som man vill. Någon dag när jag får tid ska jag ta med mig kameran och göra ett litet repotage. Bland detta myller av små hus.

image220

För 4,5 år sedan blev jag kär. Kär i den här gamla vägen. Just nu är den lite förstörd efterssom grannen bygger ut. 
Men vi är så glada att vi åkte in här den där dagen. Och det bästa av allt är, att alla, även barnen älskar stället.
Vi bor på landet, men ändå bara några kilometer från centrum. Vi har närhet till havet, med tillgång till egen brygga.
Vi har kor inpå knuten som gör att alla fina blommor växer och sprids. Näktergal, gök och  enkelbeckasinen är fåglar som trivs i den här miljön. Tyvärr måste jag också erkänna att det är huggormarnas paradis. Samt att man varje sommar får ett och annat myggbett...Harkel....

Nej du " Britta "!
Packa nya husvagnen, och myggmedel.
Borsta opp den där hanen!
Du ser väl för tusan att vägen är breddad och klar!


Nöjd och glad efter en bra dag!!!!!!





Men du! glöm inte myggmedel......

Kommentarer
Postat av: Lotta

Vilka härliga bilder du visar idag! Jag blir alldeles glad och varm inombords!

Och hoppas att "Britta" tar dig på orden och kommer och hälsar på!

kram Lotta

2007-05-14 @ 20:59:29
URL: http://mintryggavra.blogspot.com
Postat av: Bästis Britta

Atså...
den där buen...hörrdu! Du visste att du skue få äta upp båda, visst????
Jag kommer bara jag fått upp de limegröna hissgardinerna i vagnen å ni fått vatten i polen!
Jag har en stooooor överaskning till dej o morrondagens blogg...he he!
Fina underbara skogsbilder...
Önskar mej...
"veckan kolonilott" ett litet reportage varje måndag!
Är såååå slut å nya rabatterna är klara, gräsmattan flyttad och......ha ha ha!
I love jo! Vet la duuuuu!
Kram

2007-05-14 @ 21:42:25
URL: http://hoppetossadesign.webblogg.se
Postat av: britta igen dö!

Alltså min favvo är nog dasset.....så läckert dö!

2007-05-14 @ 21:44:24
Postat av: cecilia

Hej Annelie! Långpromenader är inte fy skam, det räcker gott och väl som motion. Själv så tränade jag och tävlade i friidrott hela tonåren så jag har aldrig haft problem med vikten, snarare att jag varit för smal istället. Men sen fick jag barn för 3 år sedan och gravidkilona sitter liksom kvar:) Har väl gjort några tappra försök förut men det har alltid runnit ut i sanden. Men denna gång har jag verkligen betsämt mig så nu blir det hårt ett tag framöver. Tycker ju om att träna med:)
Ska verkligen kika in på konstbloggen. Ha det så bra!

2007-05-14 @ 23:54:46
URL: http://cillenl.webblogg.se
Postat av: Elzie

Jättefint allting! Förstår att Britta blir till sig av bågarna *s*. Ser framåt ett reportage om de små husen och trädgårdarna.
Ha en bra tisdag.
Kram

2007-05-15 @ 07:37:21
Postat av: Victoria

Härliga bilder :)

2007-05-15 @ 08:37:55
URL: http://virraan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0