Segelbåten, trädgården, poolen och sm-bollen....Vart tog helgen vägen?

I går lade Kenneth i vår segelbåt som vi sålt till några ryssar. Båten ska till S:t Petersburg.....Herregud säger jag bara. Vad köparna inte vet är att någon måste utfört "woodo" mot den här båten. Men vad spelar det för roll, när båten hamnar i ryska maffians klor. Kanske kommer den att få smuggla knark eller något i framtiden.
Så håll utkik om ni är ute på Östersjöns hav........namnet är Gry.....

image173

Micke och Carina var faktiskt de som satte igång segelbåtsgrubblerierna för 7 år sedan.
I bakgrunden liggen vegorna så fint. Många roliga minnen tillsammans med just dessa två.

image172

Kvällsmys på en uppvärmd bergsknalle.

image174

Jonatans favoritplats........

image178

Jonatan och Victor förra sommaren när det var så himla varmt. Det var inte långa stunder på land kan jag säga. Härligt!

image175

Bryggsegling! Men var är vinet?????

image176

Rätt så fin båt tycker jag. Har själv sytt dynor, gardiner, kuddfodral och annat. När vi köpte den var det vinröd plysch...Usch! Sedan känns det alltid skönt att få bort andras textilier och smuts. Jag har även målat golven ( var heltäckningsmatta förut ), och lackat all teak.

image177

En och annan gädda har det väl blivit också......

Segellivet är inte över för vår del. I sommaren blir det 1 veckas segling med brorsans båt, neråt Gryts skärgård tror jag. Mig kvittar det faktiskt vart vi åker. Det mysiga med sjölivet är segling, vatten och solnedångar ( vi förutsätter vackert väder förstås ).......

Poolbygget har stannat upp. Vi fortsätter att fylla på vatten och sträcka poolduk. Det tar sin tid.....Men håll ut det kommer mera......

Det har blivit endel trädgårdsfix också. Klippt gräs, rensat ogräs, vattnat och planterat lite mer blommor och så luktärtor förstås....Kommer att få och göra med allt jag planterar. Men det är så himla kul i år, med tanke på att vi inte har någon båt och kommer att vara hemma mer.

image179

De tre sista ståltrådsamplarna köpte jag på Indiska i fredags. Passar så himla bra till den fina ljuskronan jag köpte för ett tag sedan.

image182

Här är den! Fin med alla färger tycker jag.....

image199 
Kuddfodral med paljetter, pärlor och broderier från Indiska

image181

Lite lagom stökigt och ruffsigt stenparti..... Däremot är det ju inte vackert med skräppåsar och flygande presseningar. Men det är sådant man får leva med när man är gift med XXXXXXX.

image185

Sånt här släpar Kenneth hem till mig, för han vet att jag bara älskar det. Jag vet årminstone en till som inte kan leva utan rost.....Britta!!!!!

image198

Mera ögongodis till "Britta".

image186

När jag pratar om att rensa ogräs kanske ni undrar, vardå. På vissa ställen ska det bara se ut så här tycker jag. Är inte mycket för hysteriskt klippta kanter och uppradade rabatter. Är ogräset fint får det vara kvar hos mig. Med risk för att det tar över helt.....Gräsmattan är nästan bara maskrosor.......

image187

Gammal mjölkpall,  sned och sliten. Lerkrukor som jag lagt ut för jag vill att dom ska bli mossiga. Tror att jag måste gräva ner dom i jorden för att det ska funka. I den lilla Zinkkrukan, de fina planteringsskyltarna jag fick av "Britta" . Ska ner i jorden i veckan, måste bara köpa morötter och rödbetor först ( hm, var ska jag sätta dom då? kanske jag gör det lite enkelt för mig och köper några baljor eller hinkar, det borde gå.

image188

En berså av armeringsmattor, snyggt tycker jag. Blomlåderna har Yngve gjort,  jag fick dom för dom var inte fina nog att ha i Malmbryggshagen. Här passar dom utmärkt. Borden och bänkarna  byggde Kenneth förra sommaren, vi järnvitriolade dom för att få den där silvergrå färgen. Toppen! Här får vi plats hur många som helst. Det är bra, för vi har många barn och stor släkt.

image201

Brukar lägga in lite bröd till fåglarna i det lilla huset!

image189

Ruccolan växer och frodas. Mina planteringsskyltar är inte riktigt lika fina som de jag fick av "Britta".

image190

Tro det eller ej, men det ser ut som att det blir något av potatisen också. Ska ner i landet i veckan tror jag.

image191

Solen gick i moln och bilden blev mörk. Synd! Här är i alla fall ett litet vattenbad till fåglarna.

image192

Tog hand om där här fina gullvivan. Som nu sitter under plommonträdet.

image193

Häggen blommar för fullt, doftar så himla gott gör den också.

image194

Pippi på pelargoner i år......

image196

Skitig och sliten efter dagens arbete. Hämtar krafter och fyller på med "Kentabensin".

image202

Tänk vad härligt att vara hund och bo på landet!

image197

Snart går solen ner. Schlagerfestivalkäk, som går att äta framför tv.n. Kentas berömda "dieselburgare".....
Tillbringade så kvällen utslagna i soffan.  Upp tidigt i morgon igen!!!!! Sm-bollen i fotboll.......

image200

Laddad och klar.........Här har vi en tuff och hård mittback, en riktig kross. Ska spela med 94-orna i dag ( Jonatan är 95 ). Stolt och nervös. Vi tar med oss kameran och fotar lite på det förstås. Resultat kommer.......

Ja, med andra ord har den här helgen susat förbi i en väldig fart. Nu ska vi förbereda Jonatans resa ut till Sävö i morgon med klassen. Han är såååå förväntansfull. Har packat enligt lista, så nu är det bara fiske grejer som ska med. Och så godis, läsk, snacks, fika, frukt m.m Jag fick den stora äran att steka köttfärs som de ska äta där ute också.....
Det blir i säng tidigt för den här unge mannen i kväll. Annars blir han INTE rolig att tas med där ute på ön kan jag lova......

Vattnet fylls fortfarande på i poolen, sakta men säkert, ca 4 cm i timmen......... Snart så!

Ha det så gott, jag kommer nog somna sött i kväll också!

Kommentarer
Postat av: Elzie

Åh Annelie! Jag bara älskar dig för att du sparar maskrosorna!!! Skulle aldrig falla mig in att gå och jaga de små stackarna. Det kommer ju upp nya nästa år i alla fall. När vi åkte till Bredaryd idag, så såg vi ett helt fält med maskrosor. Helt fantastiskt.
Att du bor i Nyköping. Där var vi för snart 3 somrar sen. Låg på campingen utanför stan. Gillade det MYCKET.
Ha en härlig vecka.
Kram

2007-05-13 @ 20:08:30
Postat av: anonym i göteborg

Vilken liten rundtur, bland båtfolk och utslagna vovvar å hussar, knölar å rostiga saker(hade kunnat undvikas, du vet ju hur jag mååår av sånt, för att inte tala om det avlånga skåpet, DU VET att jag inte orkar se det, ändå måste du). Så nu har ha-begäret krossat ännu en dag i svinottan....avundsjukan är ingen trivsam gäst vid frukostbordet.....
NNu ska jag pyssla lite med min nya skänk...*harkel*
Vi hörs väl om en stunn när frun vaknat, kan jag tro!
Kraaaam

2007-05-14 @ 07:06:15
URL: http://hoppetossadesign.webblogg.se
Postat av: Britta B

förresten så skulle det vara trevligt för det där skåpet att komma ut å resa lite med en gul lastbil som det står POST på, det har jag sagt sen Beckis eran.
Du har mitt postnummer va?
*gör plats*

2007-05-14 @ 07:08:31
URL: http://hoppetossadesign.webblogg.se
Postat av: viktoria

Massor av fina bilder!!

2007-05-14 @ 12:19:01
URL: http://www.viktoriakdesign.blogspot.com
Postat av: Till Elzie!

Tack för att du håller med mig om maskrosor. Men ska jag vara ärlig är jag nog rätt lat när det gäller sånt där. Vill bara göra det roliga liksom. Ja Nyköping är en mysig stad, dock en liten där alla vet allt om alla. Men, men det är både positivt och negativt. Vilken camping låg ni på?

2007-05-14 @ 13:17:39
URL: http://anneliekreativ.webblogg.se
Postat av: Elzie

Ja, vad var det den hette? Måste titta efter i gubbens "biblar", dvs campingtidningarna *s*.
Strandstuvikens bad & camping var det. Vi har legat på så många ställen, så man måste kolla efter. Var ju i norrland förra året och då "gick det åt" några campingar *s*.
Är nog inte värre i Nyköping med att alla känner alla än att bo här. Inte för att jag känner alla - numera, men det känns rätt "trångt" emellanåt.
Kram

2007-05-14 @ 14:03:17
Postat av: Vildängel

Hej, ramlade in här av en slump och tror minsann att jag kommer tillbaka oxå. Vilka fina bilder från trädgården! :)

2007-05-14 @ 14:24:40
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: Sofia

Vilka härliga bilder :-D

KRam

2007-05-14 @ 17:28:48
URL: http://sofiah.org
Postat av: Steffi

Åh, jag får nästan lite tårar i ögonen när båten ska säljas, fast jag nog aldrig åkt i den :) Bara sättet du skrev på fick jag en klump i halsen av. Så fint du har gjort i trädgården, mammis. Kommer bli komplett när poolen är färdig. Håll ut... Kenta behöver nog bara lite Kentabensin o lite dieselburgare så klarar han av de :)
Hoppas de gick bra för Jonatan på fotbollen. Puss!

2007-05-14 @ 18:34:36
URL: http://ssteffi.blogg.se
Postat av: Cecilia

Vilka härliga bilder:)

2007-05-14 @ 22:26:19
URL: http://cillenl.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0