Lek med färg och form!

Var på en utställning med Ia Karlsson förra veckan, jag säger bara waoooooooooo. Superläckert. Ia använder sig utav makens gamla avlagda akvarellpapper för att måla med akrylfärger  på. Kanterna är rivna oregelbundet och sedan är själva arket snyggt monterat i en ram. Från början målade hon bara av sin häst som hon köpte för några år sedan, men fick aldrig till det. Så hästen blev ett hus. Detta hus är återkommande i hennes otroligt vackra, enkla och färgstarka målningar.
Har inte kunnat släppa den där tekniken med att måla på akvarellpapper så igår letade jag fram några handgjorda ark som jag köpte i Göteborg för några år sedan........

image437
Den här har ännu inte fått någon titel. Fler målningar från den här serien finns att beskåda på
www.anneliejernbergskonst.webblogg.se

Nya rum på några timmar....................

Med hösten kommer också lusten att förändra. Det som känts rätt hela sommaren behövs nu piffas till eller bytas ut. Köket är den plats där jag trivs allra bäst, det är också där vi samlas när vi får gäster. Därför känns det roligast att göra fint där. Vårt kök är inte så stort c:a 16 km2 tror jag, det gäller att tänka till så att man möblerar med rätt möbler för att få maximalt med sittplatser.

Kolla in! Lite före och efter bilder................

Så här såg det ut vid matplatsen först.....
image426

Sedan flyttade jag ut matbordet till ateljén och tog bort de här fruktansvärt osköna stolarna.


Så här fint var det jag köpte:)
Ett gediget ekbord med två st. rejäla bordskivor.

image427


Stolarna såg från början ut så här!
image428


Och sedan blev dom så här!
image429

Jag fyllde sitsen med en kudde och satte på nytt tyg av lite småbitar jag hade i skåpen......


Slutresultatet.......................
image430

image431


image432 Lite mysiga ljuslyktor, och en glaskrans....

image433 Ny lampskärm.......

Och så ett litet konstverk ställde jag här..........
image434

Är väldigt nöjd med mitt nya kök som kostade mig sammanlagt 400:-

När jag ändå var i fixartagen och hade penslar och grejer framme så tog jag tag i trappen också.
Så här såg det ut först......
image435

Efter såg det ut så här.....
image436

Ja det var mina senaste projekt........

Ses snart igen med kanske ett nytt vardagsrum.........................:)


Nu har jag flyttat in igen!

Ibland skulle det vara bra att ha ett litet gärstrum. Som i somras när min dotter Steffi bodde hemma här i 2,5 månad. Det var jätttekul att ha henne här men också jobbigt efterssom hon är vuxen nu och är van att ha det på sitt vis. Med anledning av vår platsbrist inredde jag min ateljé och gjorde lite mysigt till henne. Själv fick jag duka upp med färger, penslar och målardukar på vår lilla veranda. Ett antal tavlor kom till där faktiskt.
 
Nu när Steffi åkt hem och hösten börjar göra sig påmind är det så dags att flytta in och det drog med sig en massa arbete vill jag lova. Allting började med att jag tog en sväng till loppis för att hitta ett arbetsbord......

image420

Det blev inget arbetsbord köpt utan ett stort gammalt ekbord till köket. Så det här som nu står i min ateljé är det som stog i köket :)

image421

När jag så höll på att fixa och dona blev jag så sugen på att måla.......Två fina damer i cannes.......


image422

De här två grenarna väntar på att få bli något........


image423

Den lilla boken " jag tänker på dig " fick jag av min bästa vän för några år sedan. En massa kloka ord och egna tillägg om just vår vänskap.....Står i fönstret, tar ofta en titt i den och ler :)


image424

Ja, till slut köpte jag också ett par fast jag nog tycker att dom är rätt fula. Men dom är superbra och lätta att tvätta av mina "fusk" Foppa.......


image425

Ja här har vi dom igen, "Fina damer från cannes" som varit mina åskådare hela dagen. Tyckte nog att dom kunde hjälpt till lite grann när det var som stökigast, men nej du! Dessa två är inte vana att hugga i. Shoppingnaglar har dom också. Men, men det var roligt att ha dom här i alla fall. Kul med lite sällskap även om dom inte sa så mycket.

Får väl se om jag är snäll och låter dessa två få vara kvar på målarduken, man vet aldrig......

Nej nu ska jag återgå till nästa projekt, köket. Sedan blir det långpromenad i skogen och en sväng ut på jobb.
I morgon hoppas jag kunna presentera mitt "nya" kök som växt fram på 7 tim, inkl torktid :).

Det ni!!!!!!!!
SES.......................


En härlig helg!

Mycket trevliga besök stog på listan inför helgen. Vernissage i Råby där konstnärinnan Anne-Marie ställde ut sina tavlor. Ateljén är annars en kollektiv verkstad för 5-6 konstnärer/hantverkare. Tog lite kort så att ni får ser Anne-Maries konstverk.....

image403

Konstnärsvännen Anne-Marie vid en av sina målningar. Katterna på väggen bakom har Susanne Barkström gjort, däremot har Anne-Marie gjort hjärtana i betong som ligger på bänken.

Här nedan följer några fler verk från samma konstnärinna.

image404

image405

image406

Även det här fina betongrabarberbladet har Anne-Marie gjort.


Min vän Annika Graffton som jag lärde känna när jag gick konstlinjen är helt suverän på att måla djurporträtt, här nedan kommer några tavlor som hon målat. Är det någon som är intresserad av att komma i kontakt med Annika så går det bra att maila mig så ska jag förmedla kontakten [email protected]

image407

image408



En jättehärlig ateljé och verkstad har dom att jobba i och den ser ut så här.....

image409

Någon hade visst ett renoveringsobjekt på gång.......


Övriga kollektivmedlemmar har gjort det här....

image410
Susanne Fragoulis / Andersson målar i olja.


image411

image412
Susanne Barkström jobbar i keramik med rakubränning.

Övriga medlemmar väver samt arbetar med natur och växter.


Efter att vi besökt den lilla utställningen åkte vi till min syster Susanne och hennes familj i Stockholm, där vi skulle fira av passerade födelsedagar. Det är så himla jobbigt att komma till syrran, dels för att jag bara äääääälskar deras gamla lägenhet och dels för att hon inreder den så personligt och trevligt. Man kan bara sitta och njuta och hitta nya saker hela tiden, utan att det blir för mycket. Sedan älskar hon färger i sin inredning, någonting som jag har väldigt svårt för hemma hos mig men som gör mig så otroligt inspirerad när jag ser det hos andra, som lyckas med det där.
Nu är det ju så att jag jobbar ju med mycket färg som konstnär och jag jobbar med mycket prylar som inredare. Det gör att man blir lite mätt. Vill bara ha det neutralt, lugnt och harmoniskt hemma.

Så här lite rörigt, elegant och trevligt har min syster........

image415

Delar av min och syrrans familj.....

image416

image418

På söndagen tog vi tunnelbanan till söder och kollade in en resemässa på Street. Promenerade sedan i mysiga kvarter och kollade in udda och små trevliga butiker. Bl.a ett par afrikanska som låg på hornsgatan.
Några konstgallerier hann vi också med innan vi begav oss till vasastaden och Indisk restaurang med supergod mat.

image419

Härligt med shopping, alla hittade någonting. Kul. Här ser ni från höger min syster Susanne, mamma och min dottter Amanda till höger.

Åkte hem med mycket nya ideér och några kassar med smått och gott, som ljuslyktor, en mössa samt två kuddfodral.

ÅHHHH vad mysigt det var i går kväll när vi kom hem, vi hade hyrt en film och så tände jag alla ljuslyktor och ljusstakar....Tänk ibland behövs det inte så mycket.....

Ha det gott!
Kram..............................


Från sandaler till stövlar.......

Faktum är att det är helt omöjligt att klä sig rätt den här årstiden. Skulle ner på stan i går och stog där i hallen och kliade mig i huvudet. 20 grader varmt, men hur fel kändes det att sätta på sig vinterstövlar för att inte tala om barfota i sandaler. Det slutade med att det blev ett par tunnare stövlar i alla fall.

Väl nere på stan upptäckte jag att det nog var fler som haft samma problem som jag den här morgonen. Hade hur mycket ärenden som helst att uträtta och dessutom hittade jag massor med snygga kläder. Man kan väl säga som så att det blev väääääääldigt varmt i stövlarna, tror nog att dom som valt sandaler denna dag gjort helt rätt.

Ett antal kassar blev det. Presenter till div. födelsedagar, jeanskjol till mig, schal till mig, några t-shirts och ett par röda tights till mig, en röd handväska till mig.....Oj, oj, oj vad mycket det blev till mig. Måste bara tillägga att jag och pojken storshoppade till honom innan skolstarten och mannen, ja honom ska vi inte nämna när det handlar om kläder. Har tröttnat där lite grann faktiskt, efterssom han nästan aldrig byter om från sina arbetskläder.

Ja, så med en något tunnare plånbok men nöjd och glad för mina klädfynd drar jag nu ut  på ett flyttstylingjobb i dag. Sedan ska jag försöka att hitta på någon riktigt god maträtt till kvällen.

Kram och ha en riktigt MYYYYYYYSIG helg!

ÅH! Nu fick jag lust att köpa några nya ljuslyktor.....Får nog bli en sväng ner på Indiska idag igen :)

Konstutsällning i vår trädgård......

Oj, vilken lyckad dag. Tack till Er alla som tog er till vår trädgård för att fika, småprata och kika på mina målningar. Tur som sjutton hade vi med vädret, helt otroligt att kunna pricka in en så fin dag. Men det var som jag sa till Kenneth i veckan när han följde väderleksrapporten att jag struntar i vad dom säger, jag FÖRUTSÄTTER att det kommer bli en strålande dag. Men jag bad honom att köpa en rulle plast i fall att.
Tänk om jag lagt en massa energi på att fundera på vädret, nej den har gått åt till att organisera och planera inför helgen. Det är mer än vad man tror att greja med faktiskt, men det var det värt.

Något som också var kul var att det visade sig finnas kreativa människor lite var stans i stugorna här på Tjuvholmen. Överlyckliga var dom att jag fixat med detta och genast började vi diskutera om hur vi skulle kunna göra inför nästa år. Kanske som en liten konstnärsrunda här ute på Ängstugan / Tjuvholmen / Enholmen.

Vad sägs om att få promenera i fantastisk miljö och göra stopp lite varstans i stugorna. Fika och ta en våffla där, kanske köpa hemgjord sylt här, ett lapptäcke där, en skrotfågel här, beställa en målning där, rökt fisk, plocka blommor på en kolonilott, köpa rödbetor, morötter m.m Det kan ju bli hur bra som helst. Sedan kanske man kan avsluta med en liten höstfest. Nej nu längtar jag redan till nästa år.......

Några bilder tog jag på utställningen innan trädgården blev full med folk. Nu vet jag att det fanns åtminstone en som tog en massa foton under dagen, så jag hoppas kunna lägga ut lite mer längre fram.

Till dess får ni hålla till godo med detta!

image390

image391

image393

Yngve i bakgrunden :)

image394

image395

" vig motionär på sipsö " kan säga att jag känner den här människan väl. Spänstig, stark, uthållig och målmedvetet. Är ganska säker på att sommargästerna på Sipsö vet vem denna kvinna är................

image396

image397

image398

image399

image400

image401

image402


Ja det var några foton från vår trädgård och mina målningar. Det känns verkligen som att jag satte punkt i lördags när utställningen var över. Huvudet är nu tömt och omvandlat till målningar som ni kan kika närmare på  i  konstbloggen:   anneliejernbergskonst.webblogg.se

Denna vecka är det mitt andra liv som inredare som tar vid. Ett flyttstylingobjekt direkt måndag morgon och ett litet skyltjobb senare i veckan. Ska en sväng upp till pappa och Kerstin som är i  renoveringstagen av sitt kök, de behöver lite hjälp med färgval. Annars blir det en ganska lugn vecka då jag tänker förbereda mig inför mitt nya uppdrag som ledare för en inredningskurs som ska starta upp här i oktober.

Gå långa skogspromenader med Tindra, simma, beställa den där ansiktsbehandlingen som jag fick presentkort på av Kenneth i januari när jag fyllde. Det är det jag vill ägna min fritid åt denna vecka. Ett och annat långt samtal ner till Göteborg tillsammans med morgonfikat blir det nog också.

HÄÄÄÄÄÄÄRLIGT!

RSS 2.0