Hej då Kattis!

Året är 1990, det är sommar och några vänner hade fått kattungar. Mina små flickor var då 1 och 4,5 år gamla. Fast att jag inte är speciellt förtjust i katter beslöt vi oss att ta hand om två, för flickornas skull. Felix och Fanny fick dom heta. Den tredje kattungen skulle slås ihjäl, efterssom det var för mycket inavel i katterna. Men min dåvarande sambo Johan tyckte att  det var synd, den kan väl Yngve och Anita ta ( min mamma och styvfar ). Och så fick det bli. Utan förvarning blev de kattföräldrar till lilla Kattis. Tänk om Kattis då hade vetat att hon skulle få flytta 5 gånger! 
Men ni ska veta att hon fick det bra den där katten, mycket kärlek och den bästa kattmaten man kan tänka sig. 
 
Nu är hon borta " Kattis ", fick avlivas i dag pga. att hennes njurar helt slutat fungera. Mamma och Yngve kom hit, och vi hade ett litet avskedsfika i trädgården.  17 år blev hon den lilla gumman. Hennes första och sista besök på smådjurskliniken blev i dag. 
Hon har varit en frisk och välmående katt, en riktig globetrotter. Som flyttat från enplanare till tvåplanare, till sluttningshus i stan, till tvåplanshus på landet, till sjätte våningen i hyreshus. Tills nu slutligen ett enplanshus. Där fick hon tillbringa sina sista dagar, solandes i bästa stolen på verandan.
Nu i efterhand kan jag nog tycka att hon var rätt söt ändå Kattis, lite lagom missbildad med för korta ben och toffsar på öronen, så där som norska skogskatter har.
Tyvärr har jag inget kort att sätta in på Kattis. Så det får bli ett på hennes matte och husse istället. Som tycker att tomrummet efter Kattis är stort.

Hej då Kattis! Nu får du komma tillbaka till den som räddade livet på dig en gång.

Kram från oss alla!!!!!

image133

Matte och husse som saknar dig!


Kommentarer
Postat av: Elzie

Förstår precis hur dina föräldrar känner sig. Men, lilla Kattis hade ju fått vara med länge. Och, man ska inte hålla liv i djur som är för sjuka. Så är det bara. Även om det kan vara svårt att skiljas från dom...
Många kramar från mig och hoppas du får en skön helg - med poolen?!?!

2007-05-04 @ 14:02:12
Postat av: Anonym

Du har helt rätt. Min mamma, Kattis matte är bra på det där tycker jag. Lider djuret och är så pass gammalt så finns det inget alternativ, inte hålla liv i det för sin egen skull. Har du några djur nu Elzie? Ha det så bra du också i helgen. Här blir det poolbygge, och då menar jag bygge. Nu ska den monteras....... Kram!

2007-05-04 @ 17:05:47
Postat av: Britta susar förbi...

Lilla Kattis......
Kan tänka mig att det var en svår stund för hussar å mattar, bävar själv för såna beslut.
*****
Vi drog till Ullared igår vi å fyndade lite, nu ska vi snart styra kosan mot Trollhättan å Jimpan, fast jag ska susa runt i butiker under tiden, finns ju några å välja på, det är det stället vi var på i somras, där vi köpta solglasögon å smycken..
Lycka till med poolen, räknar med fotoreportage i bloggen.
Kram till hela Team jernbergs pool AB

2007-05-05 @ 07:38:48
Postat av: Elzie

Hej!
Jo, vi har en hund, blandras (rhodesian ridgeback, schäfer och labrador), helvit och som fyller 6 år idag. Hon är toppensnäll och liknar inget annat jag sett *s*. Har haft djur hela mitt liv men har sagt att det får vara nog efter Sheeba. Orkar inte med att göra mig av med dom.
Det ska verkligen bli kul att se poolen. För, det hade varit lite hemskt att skvalpa kring bland gruset!!
Ha en skön lördagkväll och söndag.
Kram

2007-05-05 @ 17:12:12
Postat av: Steffi

Åh, va fint mamma. Jag börjar gråta! Det där sista var fint skrivet: "Hej då Kattis! Nu får du komma tillbaka till den som räddade livet på dig en gång." Jättefint skrivet. Hon mår bra nu :) Puss

2007-05-05 @ 18:10:35
Postat av: Ja du Elzie!

Mamma och Yngve skulle nog bra gärna vilja ha en liten hund. Men de säger också att det är så himla jobbigt när man måste ta bort dem.
Vill inte ens tänka på det. Våran Tindra är 4 år och vi har inte behövt uppsöka veterinär en enda gång, peppar, peppar.
Nej, nu är vi glada åt att vi får ha våra älsklingar hos oss, så länge som möjligt...Ha en skön helg med din man och hund!
Kram.

2007-05-06 @ 19:38:13
URL: http://anneliekreativ.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0