Syskonkärlek.....

Mina tjejer är ca 2 och 5,5 år gamla på det här kortet, gulligt tycker jag. Dom har alltid kommit så himla bra överens och väldigt sällan varit osams. Att det funkat så bra mellan dessa två tror jag beror på att dom är varandras motsatser och kompletterar varandra på ett jättebra sätt. Steffi den äldsta har alltid haft fantasi, hittat på, varit dominant och styrt alla lekar med järnhand. Givetvis var det ju också hon som alltid var finast.  Amanda har inte störts ett dugg av att Steffi bestämt över henne, snarare ville hon bli bestämd över. Varför skulle hon engagera sig när nu Steffi gjorde allt så himla bra. Att hon fick ha de något fulare kläderna såg hon inte ens, för Steffi övertygade henne att hon var såååååååååååå fin och då måste det ju vara så. För det skulle väl aldrig Steffi säga om det inte var så, eller?  Harkel...... 
Det har varit väldigt roligt att följa dessa två individer. Den ena insmörjd och välkammad med stramt uppsatt hår och kläder som skulle matcha med toffsar, strumpor m.m. Den andra med ruffsigt hår som hon dragit  ihop till  något hon själv kallar toffsar. Matcha för Amanda var när man t.ex hade blommigt, om det blommiga sedan var  i olika färger och inte alls passade såg hon inte. En morgon vaknade hon och hade drömt att hon hade fått ett par ljusgröna klackskor med blinkers - med andra ord typ barbieskor. Nästföljande födelsedag fick hon ett par.
Att säga natti natti var som att kliva in i två olika världar. Steffi som låg nerbäddad med bakåtslickat hår i en stramt bäddad säng, hennes kläder låg hopvikt och färdigt till nästkommande dag...... Amanda däremot låg nerknölad i en "rul" och  med en lös hamster springandes i sängen. Dessutom hade hon även hamsterburen där, spån och små¨hamsterbajsar i hela sängen. På golvet låg allt man kan tänka sig i en salig blandning......
Man ställer sig ju frågan hur gick det här till, har jag uppfostrat fel eller hur kunde dom bli så olika.
Visst är det väl annorlunda med första och andra barnet, men jag tror nog bara att dom faktiskt har fått växa upp och vara som dom är....
Idag är dessa två 21.5 och 18 år gamla, och fortfarande olika. Och det är väl inte alltid så lätt att vara mamma till två ialla fall snart vuxna kvinnor, eller det kanske dom redan är. Ibland är det faktsikt svårt att veta....Nu blir dom nog arga! Men i det stora hela är det två underbara tjejer. Lite tråkigt är det för jag tycker att de glidit ifrån varandra sen Steffi flyttade hemifrån. Amanda har ju pojkvän också och det är väl klart att de börjat leva sina egna liv. Men jag hoppas och tror att det bara är tillfälligt. 
Steffi pluggar i Växjö och vill som mamma jobba kreativt och praktiskt och då helst med inredning och design på något sätt. Amanda går samhällsvetenskaplig linje och är en riktig teoretiker, men är samtidigt väldigt duktig på webbdesign. Hon har ett år kvar så vi får se vartåt det lutar sedan. Steffi har precis fått veta att hon kommit med i ett team som ska få inreda Ikea i Trollhättan. Hon ser det som en ren arbetslivserfarenhet då detta arbete inte ger något betalt. Däremot får teamet boende och helpension för de två veckor arbetet tar.Jättekul!

Jag är jättestolt över mina söta och gulliga tjejer! Kommer alltid att stötta dom i det dom vill göra., och jag är helt övertygad att dom kommer att lyckas. Med att lyckas menar jag att göra något som tilltalar och ger dom något, det måste inte vara något superjobb med superhög lön. Är inte så säker på att det alltid är vägen till lycka.

Så Lycka till tjejer! Jag håller på er.........

image271


Kommentarer
Postat av: Elzie

Vilken helt underbar bild! Så söta tjejer i en sån fin systerbild. Härligt att se. Kul att du vill dela med dig av dina minnen, Annelie. Kanske att jag sett din Steffi här i V-ö nån gång? Man vet aldrig.
Kram

2007-05-21 @ 18:18:29
Postat av: Anonym

Ååå jag kan se alltihopa framför mej.....
Steffi å Manda....
Å deras mamma...
Alla e ni speciella.
Kram från tant Britta

2007-05-21 @ 19:25:08
URL: http://hoppetossadesign.webblogg.se
Postat av: Lotta

Underbart foto!
Härlig att få höra om dina flickor. Jag har två pojkar som också stått varandra nära sen de var små. Andreas är 16 och Simon är 13. Och de är fortfarande jättenära varandra samtidigt som de kan reta gallfeber på varandra. Men då kommer lillasyster Cajsa, 5 år, in och medlar!
Visst är det underbart med barn!
Kram Lotta

2007-05-21 @ 21:26:49
URL: http://mintryggavra.blogspot.com
Postat av: Steffi

Åh, va fint skrivet :) GULLMAMMA! <3<3<3<3<3<3<3 Jag låter som värsta gestapon hahaha, de kanske jag va också. Kortet är så fint! Älskar. (Ps. Jag ska va i trelleborg, inte trollhättan hihi)

2007-05-22 @ 11:17:22
URL: http://ssteffi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0